top of page
חיפוש

סימני שאלה נפוצים

  • ״לבני האדם כואב הגב כי הם הולכים על שתיים״. היתכן ?

  • ״שחיה זה בריא לגב״. האמנם ?

  • ״כאבי הגב נגרמים בגלל שרירים חלשים״. נכון? לא נכון?

כדי לפתור בעיה כלשהי, יש ראשית להגדיר נכון את הסיבה.

קיים פער גדול בין האופן שבו אני מגדיר את הסיבות לבעיות השונות במערכת התנועה שלנו, לבין האופן שבו מוגדרות הסיבות לבעיות השונות על ידי מערכת הרפואה. להלן מספר דוגמאות:

  1. רבים האורטופדים המאבחנים פריצת דיסק ורואים בה את הסיבה לסבלו של המטופל. אולם, בעמוד השדרה של רובם המכריע של בני החמישים ומעלה, ימצאו פריצות דיסק, גם אצל אנשים שכלל לא סובלים מכאבים. מאידך, ימצאו מקרים רבים בהם אדם סובל מאוד מכאבי גב, למרות שלא נמצאו ממצאים המעידים על פריצת דיסק. לדעתי, פריצת הדיסק, כמו גם הכאבים, הם שני ביטויים של תוצאה ולא של סיבה. הסיבה העקרית וכמעט היחידה לכאבי הגב היא שרירים קצרים (ירכיים, ישבנים גב). כאר יש טיפול נכון בבעייה - יש גם תוצאות טובות ולאורך זמן.

  2. האם העובדה שנמצאה שחיקה בסחוסי הברך מעידה על מצב כואב ובלתי הפיך או שמא ניתן להימנע מכאבים על אף המצאותם של ממצאים כאלה? יש להבין מדוע נגרמה שחיקת הסחוס. כל הבעיות שאני רואה בברכיים, כמו גם במפרקי הירך ובכפות הרגליים, נגרמות בשל התנהגות לא נכונה של כפות הרגליים בעמידה והליכה. על אותן כפות הרגליים ניתן לראות סימנים ברורים המעידים על אותן התנהגויות שגויות וזאת שנים רבות לפני הופעת כאבים. שיפור התנהגות כפות הרגליים, וחיזוק ה"תחבושת האלסטית" הטבעית של הברכיים, תביא, ברוב המקרים, לתוצאות הרצויות.

  3. האם הטיפול הנכון בכאבים בכפות הרגליים מחייבים שימוש בתרופות נוגדות דלקת או אולי ניתוח כזה או אחר? ודאי שלא! על ידי שיפור התנהגות כפות הרגליים ותרגול מתאים, המיועד לספק לכף הרגל את התנאים בהם היא נועדה לתפקד, ניתן, בתוך זמן קצר, להגיע למצב תקין וללא כאבים.

המסקנה המתבקשת מהדוגמאות לעיל היא כי עלינו להבין מה אנחנו בעצמינו צריכים לעשות כדי להימנע מכאבים. מוטב שלא נחשוב שיש בנמצא אדם כלשהו שיכול לקחת מאתנו את הסבל. פתרונה של כל בעיה שמקורה באורח החיים נעוץ בשינויו של זה.


בארבעים השנים האחרונות אני חוקר מהן הסיבות האמתיות לבעיות ומתאים לבעיות הללו פתרונות הניתנים ליישום אישי על ידי כל אדם. כל בני האדם, כמו גם כל יתר היצורים בטבע, נועדו לחיות בבריאות מושלמת כל החיים ובלבד שיחיו בהתאם ל״הוראות היצרן״. הבנה של ״הוראות היצרן״, זיהוי נכון של הסיבות לאורה של הבנה זו, ויישום יום יומי של שינויים באורח החיים ותרגול הנגזרים מהבנה זו, יבטיחו תוצאות ושיפור באיכות החיים.


לסיום אביא אביא שתי דוגמאות:

  1. הצטרפה לקבוצה שהתאמנה בהדרכתי משתתפת חדשה, כבת 82. בראותי שיבושים חמורים בהתנהגות כפות הרגליים שלה, החלטתי להציע לקבוצה באותו יום פעילות שמיועדת לטיפול ותחזוקה נאותה של כפות הרגליים. מקץ כחודש סיפרה לי האישה שסבלה מאוד מכאבים בכפות הרגליים, ושהיה לה תור לניתוח (לא ידעתי על כך דבר), אלא שבעקבות התרגול שביצעה בהתאם להנחייתי, נעלמו הכאבים והניתוח בוטל.

  2. פנה אלי טלפונית אדם צעיר (34) וסיפר לי שהוא סובל מכאבי גב קשים, והקרנה לרגל. לדבריו הרופא אמר לו, לאור ממצאי בדיקות הדמייה, שיש לו פריצת דיסק חמורה המחייבת ניתוח דחוף. אמרתי לבחור שלדעתי כדאי, לפני ניתוח, לנסות דברים אחרים. בשל מצבו המאוד כאוב, יכול היה הבחור לבצע רק חלק קטן ממה שחשבתי שרצוי שיתרגל. מאז עברו כבר למעלה מארבע שנים, וניתוח לא בוצע. מסתבר שגם המעט שעשה הספיק על מנת להימנע מאיזמל המנתחים.

254 צפיות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page